وام شهریه دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویی به منظور کمک به تامین بخشی از هزینه های دانشجویان طبق آئین نامه صندوق رفاه دانشجویان، وام شهریه پرداخت می نماید. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی متقاضی دریافت وام در نیم سال می ‌توانند در هرترم جهت ثبت نام اولیه وام در پورتال دانشجویی صندوق رفاه به ...

حمایت از تحصیل دانشجو ، وام دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویی به منظور کمک به تامین بخشی از هزینه های دانشجویان طبق آئین نامه صندوق رفاه دانشجویان، وام شهریه پرداخت می نماید.

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی متقاضی دریافت وام در نیم سال می ‌توانند در هرترم جهت ثبت نام اولیه وام در پورتال دانشجویی صندوق رفاه به آدرس الکترونیکی (https://swf.ir/fa) مراجعه و با وارد نمودن کد ملی نسبت به ثبت اطلاعات فردی و درخواست وام اقدام نمایند.

 

حمایت از تحصیل دانشجو اهمیت بسیاری دارد زیرا دانشجویان از طریق تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مهارت‌ها و دانش‌های لازم برای ورود به بازار کار و کسب موفقیت در آینده را به دست می‌آورند.

اما ممکن است بعضی دانشجویان با مشکلات مالی برای تحصیلات مواجه شوند که مانع از ادامه تحصیل و از دست دادن فرصت‌های زندگی آنان شود. به همین دلیل، یکی از نکات مثبت در زمینه تحصیلات عالی ارائه این تسهیلات است.

از مهم ترین موارد حمایت از تحصیل که برای دانشجو فراهم است، ارائه بورس‌ها و وام‌های تحصیلی است. این بورس‌ها و وام‌ها به دانشجویان کمک مالی می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های تحصیلی خود را تأمین کرده و بر روی دروس خود تمرکز کنند.

 

همچنین، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی خوب نیز از دیگر راه‌های حمایت از دانشجویان می‌باشد. این خدمات می‌توانند به دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی، مشکلات اجتماعی و روانی، و همچنین پیدا کردن فرصت‌های شغلی کمک کنند.

به طور کلی، حمایت از تحصیل دانشجویان باعث افزایش فرصت‌های آن‌ها برای دستیابی به تحصیلات عالی و کسب موفقیت در زندگی می‌شود. این حمایت‌ها به دانشجویان اعتماد به نفس می‌دهند و آن‌ها را به ادامه تحصیل تشویق می‌کنند.

هرساله صندوق رفاه دانشجویان، تسهیلاتی را با عنوان وام دانشجویی به افراد واجد شرایط می‌دهد که به دلیل درصد کارمزد کم ، متقاضیان زیادی بین دانشجوها دارند.

پس اگر برای پرداخت شهریه، ودیعه خوابگاه یا هر مساله مالی به دنبال تسهیلاتی هستید، وام وام دانشجویی بسیار کمک کننده است.

 
 
 
 

برای اطلاع از شرایط وام دانشجویی 1403 ، مدارک لازم و البته مبلغ تسهیلاتی که در سال تحصیلی 1403- 1402 در مقاطع مختلف با دانشگاه دانش پژوهان پیشرو 19 - 37779914 (031) داخلی 702 تماس بگیرید.

 

وام دانشجویی

وام دانشجویی یکی از راه‌های ارائه حمایت مالی به دانشجویان است که به آن‌ها امکان می‌دهد برای پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی خود از آن استفاده کنند.

این وام‌ها معمولاً توسط دولت یا بانک‌های مختلف ارائه می‌شوند و شرایط مختلفی برای درخواست و دریافت آن‌ها وجود دارد. برای بسیاری از دانشجویان، وام دانشجویی یک گزینه مهم برای تحصیل در دانشگاه است، زیرا برخی از آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌های تحصیلی خود را به صورت کامل تامین کنند.

بنابراین، دریافت وام دانشجویی نیاز به بررسی و طی کردن مراحلی دارد تا در این میان مسائل مالی مانع ادامه تحصیل هیچ کدام از دانشجویان نشود.

در اجرای بند (د) ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، به منظور کمک به تأمین بخشی از هزینه­‌های شهریه تحصیلی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی وام شهریه با شرایط ذیل توسط صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود.

 

شرایط ثبت نام وام دانشجویی

اولین شرط برای درخواست وام دانشجویی، دانشجو بودن است. مرحله بعدی ورود به سایت صندوق رفاه دانشجویان (https://swf.ir/fa) و ثبت‌نام در پورتال دانشجویی سایت است.

حتما برای ثبت نام از شماره موبایلی که با کد ملی کاربر ثبت شده است استفاده نمایید (که از این شماره موبایل جهت بازیابی رمز عبور نیز استفاده می شود) و بعد از ثبت نام موفق و گرفتن تاییدیه برای درخواست وام اقدام نمایید.

نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که کد بیمه ای به نام شما نباید وجود داشته باشد، زیرا صندوق رفاه دانشجویان وضعیت شغلی شما را بررسی می‌کند و در صورت وجود کد بیمه، امکان دریافت وام نیست.

نکته: اگر قبلا سوابق شغل و بیمه داشته باشید و در حال حاضر بیکارید، پس لازم است نامه‌ عدم اشتغال به کار را ازهمان شعبه بیمه تامین اجتماعی که پرونده‌تان متعلق به آنجاست برای صندوق رفاه دانشجویی اخذ نمایید.

 

شرایط عمومی وام گیرندگان:

  • دارا بودن اولویت نیاز مالی.
  • عدم استفاده از بورس تحصیلی، کمک و یا وام مؤسسات دیگر.
  • سپردن سند تعهد محضری با ضامن معتبر در زمان درخواست وام.

شرایط آموزشی

1- ثبت نام و اخذ حداقل تعداد واحد مورد لزوم طبق مقررات آموزشی (به عنوان دانشجوی تمام وقت) * برای دانشجویان نیمسال آخر نصف حداقل واحد کفایت می‌کند.

2- مدت استفاده از وام طبق مقررات آموزشی جهت دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته 2 سال تحصیلی ( معادل با چهار نیمسال ) و دوره کارشناسی 4 سال تحصیلی ( معادل با هشت نیمسال ) و دوره کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای 6 سال تحصیلی ( معادل با دوازده نیمسال ) و دوره دکترای تخصصی غیربورسیه 4 سال تحصیلی (معادل با هشت نیمسال ) می‌باشد. مدت مذکور از زمان ثبت نام دانشجو محاسبه شده و درصورت عدم بهره مندی، به هیچ عنوان تمدید نخواهد گردید.

تبصره: میزان وام شهریه از سقف شهریه مصوب مؤسسه آموزش عالی تجاوز نخواهد کرد.

تبصره: وام به حسابی که مؤسسه اعلام می‌نماید بابت تأمین بخشی از شهریه دانشجو واریز می‌گردد. دانشجویان موظف به تنظیم اصل سند تعهد در دفترخانه اسناد رسمی برای واریز وام شهریه آنان به حساب مؤسسه هستند.

   

بازپرداخت وام دانشجویی به چه شیوه ای است؟

باز پرداخت این گونه وام، براساس جداول صندوق رفاه دانشجویان و معمولاً پس از پایان تحصیلات می‌ باشد.

پرداخت وام با ارائه درخواست دانشجو در فرم مخصوص پس از تأیید مؤسسه از طریق طرح جامع اتوماسیون اداری صندوق انجام می‌شود و ضرورت دارد مؤسسه برنامه ریزی و هماهنگی لازم را با صندوق رفاه دانشجویی در این زمینه به عمل آورد.

بازپرداخت وام‌ دانشجویی به دانشجو بستگی دارد به صورتی که دانشجوی وام گیرنده بعد ازثبت‌نام در سامانه صندوق رفاه دانشجویان، به قسمت بازپرداخت می‌رود و زمان شروع اولین قسط و تعداد اقساط را انتخاب می نماید.

باید بدانید در نهایت مهلت قانونی برای پرداخت اولین قسط، حداکثر 9 ماه بعد از گرفتن وام است. اگر هم دانشجویی در مدت زمان تعیین شده اقدام به گرفتن دفترچه اقساط نکند، بدهی به دین حال تبدیل می‌شود. یعنی صندوق، وام‌ گیرنده را ملزم به پرداخت یکجای وام خواهد کرد.

حداکثر مدت بازپرداخت وام پنج سال می باشد که اگر در این مدت وام را تسویه نکنید، در لیست افراد بدهکار بانک مرکزی قرارمی‌گیرید. صدور برگه تسویه حساب دانشگاه و گرفتن مدرک تحصیلی، هم به شرط تسویه کامل وام دانشجویی است.

* دانشجویان عزیز می‌توانند در طول تحصیل خود و براساس بخشنامه‌های صندوق رفاه، از وام شهریه دانشجویی در هر ترم (براساس مقاطع مختلف تحصیلی) استفاده نمایند.

 

زمان و نحوه ثبت نام وام دانشجویی

بودجه تسهیلات دانشجویی اول هر سال تحصیلی به صندوق‌های رفاه دانشجویی اعلام و پرداخت می‌شود. زمان ثبت نام وام دانشجویی را از طریق وب سایت (https://swf.ir/fa) می توانید مشاهده نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که بودجه محدودی برای تسهیلات دانشجویی وجود دارد و بهتر است از قبل تاریخ ثبت نام را چک نمایید تا هر چه زودتر درخواستتان را نموده و از وام دانشجویی استفاده نمایید.    

وام شهریه دانشجویی

وام شهریه، تنها به دانشجویان شهریه پرداز تعلق می‌گیرد و دانشجویان روزانه در حال تحصیل دانشگاه‌های دولتی که شهریه ای نمی پردازند، نمی توانند درخواست این وام را بدهند. برای گرفتن وام شهریه دانشجویی بعد از ثبت نام در سامانه صندوق رفاه دانشجویان و قبول درخواست، مبلغ شهریه همان نیمسال مستقیما به دانشگاه واریز می شود سپس دانشجو فقط قسط ها را پرداخت می نماید. در هر نیمسال تحصیلی هم امکان گرفتن وام شهریه را دارید.    

سود وام دانشجویی چقدر نرخ بهره وام چقدر است؟

وام دانشجویی اغلب بدون سود است، اما اگر مثلا وام را امروز گرفته‌اید و پرداخت اقساط را 6 ماه بعد شروع کرده‌اید، بابت همین 6 ماه فاصله زمانی بین موعد دریافت وام تا پرداخت اولین قسط، 4 درصد کارمزد می توانند از شما بگیرند.

اما اگر تا قبل از یک ماه بعد از گرفتن وام، شروع به پرداخت اقساط نمایید، هیچ سودی برای بازپرداخت تعلق نمی گیرد.

ضامن‌های مورد نیاز

  • مانند هر وام دیگری برای اخذ وام دانشجویی به ضامن نیاز است ضامن‌های وام دانشجویی باید کارمند رسمی بوده و از شرایط خاصی برخوردار باشند. در این بخش، افراد واجد شرایط برای ضمانت را معرفی می‌کنیم.
  • کارمندان رسمی و دارندگان پایه قضایی قوه قضائیه (به استثنای کارآموزان آن قوه) و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل 5 سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی
  • کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه های اجرایی و همچنین کارکنان قراردادی آن دستگاه ها با حداقل 5 سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی
  • اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کارمندان رسمی و قراردادی آن دانشگاه با حداقل 5 سال سابقه کار
  • کارمندان استخدامی نیروهای مسلح
  • کارمندان رسمی و پیمانی قوه مقننه و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل 5 سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی
  • سردفترهای اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در صورتی‌ که از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجوز داشته باشند.
  • بازنشسته‌های کشوری و لشگری و مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • کسانی که از بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق می‌گیرند
  • کارکنان دائمی بانک‌ها با حداقل 5 سال سابقه کار
  • اعضای هیئت علمی وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • مشمولین دریافت حقوق و مزایا از بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • ضمانت کمیته امداد امام خمینی ( ره ) برای وام مددجویان تحت پوشش آن نهاد
 

مدارک مورد نیاز ضامنین برای ضمانت وام دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی

  • در گواهی کثر از حقوق می بایست نوع استخدام (رسمی، پیمانی، قراردادی) درج گردد و صرفا خطاب به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و سازمان مربوطه متعهد به پرداخت بدون قید و شرط بدهی از طریق کسر از حقوق ضامن گردد.
  • چنانچه ضامن کارمند، حقوق بگیر، بازنشسته، مستمری بگیر ویا عضو هیئت علمی باشد: ارائه آخرین حکم استخدامی یا قرارداد یه ساله ی دارای مهر تایید و امضای دستگاه مربوطه به اداره رفاه دانشگاه
  • چنانچه ضامن از سردفتران باشد: ارائه کپی مجوز یا پروانه فعالیت (کپی برابر با اصل شده ممهور به مهر دفتر خانه اسناد رسمی)

آیا دانشجوی مشروطی می تواند درخواست وام دانشجویی دهد؟

اگر دانشجو در نیمسال قبل از درخواست وام مشروط شده باشد، فقط می تواند از نصف مبلغ وام استفاده کند و اگر دو مشروطی پشت سر هم قبل از درخواست وام داشته باشد، وامی به او تعلق نخواهد گرفت.
تاریخ:
1402/11/18
تعداد بازدید:
68
منبع:
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:4 تعداد كل امتيازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal